Agenda

24 augustus 2024
Historicidagen, Maastricht

Erfgoed- en museumeducatie als ongedisciplineerde geschiedenis

Tijdens de Historicidagen 2024 draagt het meesterschapsteam cultuureducatie bij aan een sessie over erfgoed- en museumeducatie in Nederland en Vlaanderen. Centraal staat de vraag hoe (im)materieel erfgoed kan fungeren als hefboom tussen scholen en erfgoedinstellingen en zo historische en actuele perspectieven op het verleden kan belichten, evenals cognitieve en emotioneel-affectieve dimensies van geschiedenis meer op elkaar kan betrekken.

Musea en erfgoedsites, en de verhalen die ze over het verleden vertellen met behulp van objecten, of verzameld via oral history, vonden in de afgelopen decennia sterk hun weg naar het geschiedenisonderwijs. Dergelijke verhalen laten leerlingen toe om op een erg tastbare wijze meer te leren over het verleden en over de betekenis die voorbije gebeurtenissen krijgen in een steeds veranderend heden. Zo kunnen ze reflectie opwekken over de complexe relatie tussen verleden en heden. Confrontatie met tastbare objecten en persoonlijke verhalen, of aanwezigheid op een plek waar een historisch fenomeen zich afspeelde, lokken een specifieke omgang met het verleden uit die het puur cognitieve overstijgt. De ‘directe’ confrontatie met het verleden maakt ook emotioneel-affectieve reacties los bij leerlingen, vaak vanuit eigen waardenkaders en identificatie.

Musea en erfgoedinstellingen bieden in dat opzicht een grenzeloze omgang met het verleden, de cognitieve dimensie voorbij. Dit roept vragen op over de relatie tussen geschiedenis leren en beleven op school en in musea en erfgoedsites. Hoe verhouden ze zich tot elkaar? Hoe wordt hun complementariteit al dan niet uitgespeeld? Hoe beïnvloeden en versterken ze elkaar? Hoe kunnen de grenzen die tussen beide ontstaan worden overstegen?

Het panel wordt georganiseerd door Brent Geerts en Karel Van Nieuwenhuyse (KU Leuven).

Sprekers: Brent Geerts en Karel Van Nieuwenhuyse (KU Leuven), Joris Van Doorsselaere (UGent), Pieter de Bruijn (OU) en Geerte Savenije (UvA), Marloes Hülsken (RU en HAN).