oud-Publicaties
In november 2020 realiseerde het meesterschapsteam een themanummer dat een inkijk biedt in recent onderzoek en de huidige praktijk van (formele en informele) erfgoededucatie.
Hieronder vindt u een overzicht van relevante publicaties die door leden van het meesterschapsteam cultuureducatie zijn gerealiseerd.
Erfgoededucatie
Historische inleving in het museum
Auteurs: Pieter de Bruijn en Geerte M. Savenije
Verschenen in: Hermes. Tijdschrift van de Vlaamse vereniging voor Leraren geschiedenis
Balanceren tussen afstand en betrokkenheid in erfgoedonderwijs
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)
“Er missen kanten”. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie over slavernij
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access)
Objecten in perspectief
Vragen in het museum als opening voor het bespreken van gevoelige onderwerpen in de geschiedenisles
Auteurs: Albert Logtenberg, Pieter de Bruijn, Timo Epping, Guido Goijens en Geerte Savenije
Artikel lezen (open access)
Transcending Moral and Emotional Engagement
The Use of Holocaust Heritage in Primary Education
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (betaald)
Historical empathy in a museum
uniting contextualization and emotional engagement
Auteurs: Geerte M. Savenije en Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)
Engaging Experiences of World War II
Historical Distance in Exhibitions and Educational Resources
Auteur: Pieter de Bruijn
Verschenen in: Sensitive Pasts: Questioning Heritage in Education.
Erfgoed, publieksgeschiedenis en burgerschap
Exploring the iconic in history museums
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (betaald)
De val van een gevallen held: het standbeeld van Colston in Bristol
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)
Collectief in boeken. 150 jaar CB en het Nederlandse boekenvak
Auteur: Marijke Huisman
Boek verschenen bij Boom Uitgevers
Dialoog zonder discipline. Uitdagingen in de publieksgeschiedenis
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access)
Review Wim de Jong, Civic Education and Contested Democracy. Towards a Pedagogic State in the Netherlands post 1945
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access)
Review Women Mobilizing Memory (New York: Columbia University Press, 2019), ed. Ayşe Gül Altinay, María José Contreras, Marianne Hirsch, Jean Howard, Banu Karaca, and Alisa Solomon
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (betaald)
Booker T. Washington’s Up from Slavery in the Dutch Empire, 1902-1995
Auteur: Marijke Huisman
Verschenen in: Unhinging the national framework. Perspectives on transnational life writing
“Emancipatie van de mens”. LGBT-activisme in feministische boekhandel De Heksenkelder / Savannah Bay
Auteur: Marijke Huisman
Verschenen in: Historica
Teaching Wikipedia Biography: An Experiment in Public History
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access)
1967: de tweede feministische golf
Auteurs: Marijke Huisman, Fia Dieteren & Willemijn Ruberg
Verschenen in: Wereldgeschiedenis van Nederland.
1898: vrouwen van de wereld
Auteurs: Marijke Huisman, Fia Dieteren & Willemijn Ruberg
Verschenen in: Wereldgeschiedenis van Nederland.
“Europese burgerschapsvorming”
Recensie van Huis van de Europese Geschiedenis in Brussel
Auteur: Marijke Huisman
Verschenen in: Tijdschrift voor Geschiedenis 131:3 (2018), 526-528.
Life writing in the long run
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access)
Hedendaagse beeldenstormen: opstand tegen erfgoed (webcolumn)
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)
Het verleden bewandeld: afstand en nabijheid op historische plaatsen
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)
Stadsbewoners als erfgoedgemeenschap
Participatieprojecten in perspectief
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)
Verbindend erfgoed, vervreemdend verleden?
Het nieuwe Museum Rotterdam en lokaal historisch besef
Auteurs: Susan Hogervorst en Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access)