Onderzoeksthema’s
Erfgoedonderwijs en historische representatie
Musea, archieven en herinneringscentra in Nederland – en in veel andere westerse landen – ontplooien diverse onderwijsactiviteiten. Ze ontwikkelen lesmateriaal, geven rondleidingen en bieden soms uitgebreide educatieve sessies. Vanuit het Meesterschapsteam wordt onderzoek gedaan naar de rol die cultureel erfgoed in dit soort onderwijs speelt in zowel het stimuleren van emotie en affectieve betrokkenheid als kritisch denken en reflectie, wat dit betekent voor de representatie van het verleden, en hoe dit zich verhoudt tot vakdidactische inzichten over bijvoorbeeld historische inleving en multiperspectiviteit.
Mediawijsheid en educatie
Het Meesterschapsteam richt zich daarnaast op mediawijsheid, journalistiek en educatie. De rol van media is groot in de manier waarop vooral jonge mensen zich profileren, inlichten en vormen binnen een multimediale samenleving. Vanuit het Meesterschapsteam wordt verkend op welke manieren mediawijsheid, journalistiek en educatie in Nederland worden ontwikkeld voor educatieve doeleinden en welke partijen daarbij betrokken zijn. Daarnaast wordt verkend hoe het journalistieke veld zich profileert binnen het onderwijs. Op basis van gevonden hiaten in het veld zal er daarna verder worden gewerkt aan de onderwerpen ‘mediawijsheid’ en ‘burgerschap’ en hoe kennis uit wetenschappelijk onderzoek, praktijk en onderwijs kan worden gecombineerd voor educatieve projecten.