Onderzoekspublicaties
Erfgoededucatie: cognitieve en affectieve dimensies
In november 2020 realiseerde het Meesterschapsteam een LKCA themanummer dat een inkijk biedt in recent onderzoek en de huidige praktijk van (formele en informele) erfgoededucatie.
Historische inleving in het museum
Auteurs: Pieter de Bruijn en Geerte M. Savenije
Verschenen in: Hermes. Tijdschrift van de Vlaamse vereniging voor Leraren geschiedenis
https://www.vvlg.be/hermes
Transcending Moral and Emotional Engagement. The Use of Holocaust Heritage in Primary Education
Auteur: Pieter de Bruijn
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-73099-8_8
Historical empathy in a museum: uniting contextualization and emotional engagement
Auteurs: Geerte M. Savenije en Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13527258.2017.1339108
Engaging Experiences of World War II. Historical Distance in Exhibitions and Educational Resources
Auteur: Pieter de Bruijn
Verschenen in: Sensitive Pasts: Questioning Heritage in Education.
https://www.berghahnbooks.com/title/VanBoxtelSensitive
Objecten in perspectief: lesgeven over gevoelige onderwerpen
In dit project werd onderzocht hoe een training gericht op het lesgeven in multiperspectiviteit rond een concreet erfgoedobject, docenten (in opleiding) houvast kan geven in het bespreken van gevoelige onderwerpen.
Teaching sensitive topics: Training history teachers in collaboration with the museum
Auteurs: Albert Logtenberg, Geerte Savenije, Pieter de Bruijn, Timo Epping en Guido Goijens
Artikel lezen (open access): https://www.hej-hermes.net/11-1/11.104
Objecten in perspectief. Vragen in het museum als opening voor het bespreken van gevoelige onderwerpen in de geschiedenisles
Auteurs: Albert Logtenberg, Pieter de Bruijn, Timo Epping, Guido Goijens en Geerte Savenije
Artikel lezen (open access): https://dimensies.nu/objecten-in-perspectief/
Erfgoed, publieksgeschiedenis en burgerschap
De volgende publicaties van (voormalige) meesterschapsteamleden gaan over de bredere thematiek van erfgoed en historische representatie, de omgang met het verleden in de publieke ruimte en de relatie met burgerschapsvorming.
Gespeelde geschiedenis: videogametechnieken en historische representatie
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://locus.ou.nl/locus-dossier-game-studies/gespeelde-geschiedenis-videogametechnieken-en-historische-representatie-pieter-de-bruijn
Exploring the iconic in history museums
Auteur: Pieter de Bruijn
https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9789048550838-010/html
De val van een gevallen held: het standbeeld van Colston in Bristol
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://www.ou.nl/-/colston-in-%20bristol
Collectief in boeken. 150 jaar CB en het Nederlandse boekenvak
Auteur: Marijke Huisman
Boek verschenen bij Boom Uitgevers: https://www.boomgeschiedenis.nl/product/100-9888_Collectief-in-boeken
Dialoog zonder discipline. Uitdagingen in de publieksgeschiedenis
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access): https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/TVG2021.1.009.HUIS
Review Wim de Jong, Civic Education and Contested Democracy. Towards a Pedagogic State in the Netherlands post 1945
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access): https://bmgn-lchr.nl/article/view/10943
Teaching Wikipedia Biography: An Experiment in Public History
Auteur: Marijke Huisman
Artikel lezen (open access): https://ejlw.eu/article/view/31517/28901
“Europese burgerschapsvorming”. Recensie van Huis van de Europese Geschiedenis in Brussel
Auteur: Marijke Huisman
Verschenen in: Tijdschrift voor Geschiedenis 131:3 (2018), 526-528.
Hedendaagse beeldenstormen: opstand tegen erfgoed (webcolumn)
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://www.ou.nl/-/hedendaagse-beeldenstormen-opstand-tegen-erfgoed
Het verleden bewandeld: afstand en nabijheid op historische plaatsen
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://locus.ou.nl/locus-dossier-culturele-plaatsen/het-verleden-bewandeld/
Stadsbewoners als erfgoedgemeenschap: participatieprojecten in perspectief
Auteur: Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://research.ou.nl/en/publications/stadsbewoners-als-erfgoedgemeenschap-participatieprojecten-in-per
Verbindend erfgoed, vervreemdend verleden? Het nieuwe Museum Rotterdam en lokaal historisch besef
Auteurs: Susan Hogervorst en Pieter de Bruijn
Artikel lezen (open access): https://www.researchgate.net/publication/317475500_Verbindend_erfgoed_vervreemdend_verleden_het_nieuwe_Museum_Rotterdam_en_lokaal_historisch_besef